Arbeta som konsult

Hur ser kvalitetssäkringsprocessen ut för socionomkonsulter hos Bonliva?

Bonliva har som vision att alltid ligga i framkant gällande kvalitetssäkring av våra konsulter. Nedan kan du läsa mer om några av de moment som ingår i kvalitetssäkringen av dig som vill arbeta som socionomkonsulter.

Telefonintervju

Först lär vi känna dig som person och lyssnar in dina önskemål samt behov. Vi genomför en noggrann behovsanalys för att säkerställa att du har den kompetens som krävs för uppdraget. Sedan skräddarsyr vi samarbetet för att hitta ett uppdrag som passar in i just din livssituation och som uppfyller dina önskemål.

CV-granskning

I kvalitetskontrollen behöver vi få in en meritförteckning av dig för att se vad du har arbetet med tidigare eller utbildat dig inom. Vi kommer även komma med input och frågor om något i ditt CV behöver förtydligas.

Utbildningsbevis

De flesta verksamheter kräver att man är utbildad socionom, därför behöver vi i kvalitetskontrollen få in ett examensbevis från dig för genomförd socionomexamen eller motsvarande utbildning.

Referenskontroll

Referenstagningen är grundstenen i kvalitetssäkringen av dig som konsult. Det är vår möjlighet att få en objektiv samt nyanserad bild av din kompetens och dina egenskaper baserat på dina tidigare yrkeserfarenheter.

Vanligtvis görs tre referenstagningar. Genom en referenstagning får vi lära känna dig bättre och hur du interagerar med kollegor, patienter och anhöriga. Vi får även en uppfattning om vilka uppdrag som passar dig bäst.


Belastningregister

Många verksamheter har skallkrav på att belastningsregister kontrollerats de senaste 12 månaderna i samband med att ett uppdrag ska påbörjas. Kraven gäller exempelvis ofta för arbete inom psykiatrin eller arbete som psykolog. I vissa fall är det även ett lagkrav, exempelvis uppdrag som innefattar arbete med barn och unga eller vid arbete inom LSS samt i skola.

I de fall då du är aktuell för ett uppdrag där belastningsregister krävs, har vi tagit fram en process för att göra det så enkelt som möjligt för dig. Vi skickar ett mail till dig med vidare instruktioner att följa. Vi granskar ditt belastningsregister när det inkommit till oss och kasserat det sedan i vårt sekretesskäl, alternativt skickar tillbaka det till dig om så önskas.

Är du redo att ta steget?

Att ta steget att arbeta som vårdkonsult kan kännas som en stor förändring, men med Bonliva kan du känna dig lugn.

Vi finns här för att stödja dig genom varje fas: från att navigera i de praktiska detaljerna till att matcha dig med det perfekta uppdraget och stötta dig under din tid som konsult. Vårt mål är att göra din resa framgångsrik!

Är du redo att ta steget och börja din resa som konsult? Fyll i intresseanmälan och låt oss börja din resa tillsammans.

kvinna med ryggsäck

Prenumerera på Bonlivas nyhetsbrev

Få tillgång till uppdrag, inspiration och erbjudanden varje månad!